LOST IN MUSIC 2023

ERPSE KRANT

van de redactie

Het is stipt 20.00 uur. Donker in de zaal. Slagwerkers die sereen op
komen lopen en zich in de breedte opstellen. Trom­geroffel. Voor de rest:
niets. Behalve een zwart doek tot aan het plafond. Luc van Moorsel, die de
avond presenteert, komt op en speelt met het publiek. ‘Say oh oh oh ooooh’. De
zaal zingt hem na. En ineens valt het doek naar beneden, schieten lichten de
zaal in en zien we een 65-koppig orkest, allemaal in het zwart gekleed, met
daarachter een koor met 55 leden, in het wit gestoken. Het orkest begint direct
te spelen. Dan­sers van Souplesse springen klappend het podium op. Disco
inferno
.

‘Burn baby burnl’

We zijn los.

Het is de zesde editie van Lost in Music. Het is zeven jaar geleden dat
de laatste editie plaatsvond. Iedereen die ooit bij een van de eerdere edities
aanwezig was, weet: OBK legt voor zichzelf de lat hoog. De rest mag aanhaken,
maar wil ook maar al te graag aanhaken. Want dit is het moment om aan een groot
pu­bliek te laten zien hoe mooi het is om op hoog amateurniveau – OBK speelt in
de hoogste afdeling – samen muziek te maken.

De aanloop was lang. Meer dan een jaar geleden al vonden de audities
plaats. Maar iedereen die er dit weekend in het publiek bij was, zag dat OBK
ruimschoots over de lat heen sprong, met alle artiesten in het kielzog! Met
gemak, zo leek het zelfs. En op het oog heel relaxed. Maar dat was schijn. De
zenuwen gierden met name veel solisten door het lichaam, vertrouwden ze na
afloop toe.

Het werd een avond vol verrassin­gen.

Van een aantal solisten wisten we wat ze in huis hadden, omdat ze al
eens eerder mee hadden gedaan met Lost in Music, Het Blauwe Uur of NO1ZZ, de junior
versie van Lost in Music. Knap hoe artiesten dan toch weer weten te verrassen,
zoals Sandy Rombout, die in een vorige editie nog in de rol van de vriendelijke
kinderjuffrouw Mary Poppins kroop, maar nu iedereen in de zaal met haar stem
omver blaast als de flamboyante Amy Lee, zangeres van Evanescence. Ze gaat
hoog, hoger, hoogst. Bring me to life!

Anderen hielden hun talenten tot nu verborgen, onder wie Linda Vervoort.
‘Kan ik zo eigenlijk wel meedoen aan de auditie’, had ze haar collega’s ruim
een jaar geleden nog gevraagd, toen ze hen een opname liet horen. We mogen die
collega’s op onze knieën bedanken dat ze ‘ja’ hebben gezegd! Haar versie van Leun
op mij
is al prachtig, haar duet met Johan van Zelderen – de Pastorale
van Ramses en Liesbeth – is misschien wel mooier dan het origineel, klinkt het
in het publiek.

Dat publiek leeft sowieso mee met wat er op podium gebeurt.

Als Elleke Goossens Hij gelooft in mij inzet, van zangeres Do,
deint het publiek massaal en spontaan mee, de handen boven het hoofd, de
lampjes van links naar rechts.

Eén ding alleen: dansen doen we niet snel in Erp. We kijken. We
luisteren. En dat doen we aandachtig. We zijn ook oprecht betrokken bij wat er
op het podium gebeurt. Als Luc van Moorsel een korte korenslag doet – een
strijd om het hardst tussen het koor en het publiek – zingt iedereen uit volle
borst mee. Maar swingen? Nee. Zelfs de Discomedley krijgt de heupjes
niet los in Erp. Mooi wel om de reacties te voelen in de zaal. Bijvoorbeeld als
Mieke Kem­penaars Je suis malade zingt en de zaal steeds stiller valt.
Ontroerd. Verbluft. Want zo intens gezongen. Zo mooi. Maar ook als Johan van
Zelderen wordt aangekondigd: ‘biologische koeien­boer uit De Rips!’ Die
vervolgens het podium opkomt in een eenvoudig hemdshirt, maar bij veel mensen
diep binnenkomt met zijn versie van Don’t stop believing van Journey,
dat maar blijft aanzwellen als het orkest en het koor weer eens een tandje
bijzetten. De koeienboer die kippenvel bezorgt!


Knipoog

Het gaat te ver om hier bij elk nummer stil te staan. Het is soms
uitbundig of krachtig, dan weer ingetogen of sub­tiel. Eén objectief hoogtepunt
is er niet uit te lichten. En als dat er al is, dan is dat voor iedereen
anders. Circle of life, One day like this, Who under heaven, Like a prayer,
Streets
… Elk van de 26 nummers komt in aanmerking. Alles en iedereen
gaat mee over de lat van OBK heen. Met deelnemers tussen 11 en 81 jaar oud!

Zeg je OBK, dan zeg je trouwens niet alleen harmonie OBK, maar zeg je
ook slagwerkgroep OBK. U2, gespeeld op de marimba. Verzin het maar! En
ook hier: de lat ligt hoog. Doen ze zelf. Want een optreden is voor hen meer
dan het maken van muziek. Het moet een act zijn, vinden ze. Ze willen altijd
weer verrassen. En dat doen ze ook nu weer. De hartslag van menig bezoeker zal
iets omhoog gegaan zijn als vier slagwerkers verleidelijk met de beentjes
gooien op Big Spender.

Is deze ‘dans’ nog een knipoog, bij die van Souplesse is dat wel anders.
Mooi om te ervaren, wederom, dat dans een nummer nog krachtiger kan ma­ken.
Vrolijk bij Walking on sunshine, gracieus, bijna klassiek bij Je suis
malade
, uitbundig bij Conga en de Grease Medley, stoer bij Heart
Beats
… Souplesse laat weer eens zien alles in huis te hebben.


Kritisch

Is er dan niks op aan te merken op de avond, die om 20.00 uur begint en
iets
na 23.00 uur eindigt met een knallend gezamenlijk optreden van alle
arties­ten? Jawel hoor. Natuurlijk. Maar dat mag ook: als je als organisatie de
lat hoog legt, ontkom je er niet aan dat mensen kritisch zijn. Duurde de medley
na de pauze niet net iets te lang? Waarom zo weinig mannen als soloartiest? En
kunnen we niet nog meer mensen van eigen bo­dem solo laten zingen?

Het zijn hele kleine aantekeningen in de marge van het evenement, dat eigenlijk
maar één conclusie rechtvaardigt: het was prachtig! Met dank en een diepe
buiging voor OBK, dat met het organiseren van dit driedaagse evenement weer
eens heeft laten zien dat muziek kan vermaken en ontroe­ren tegelijk.

‘Jullie hebben het goed voor elkaar in Erp’, verwoordde een bezoeker uit
Volkel het.

En deze is misschien wel het meest veelzeggend, op de app ontvangen van
Daniel, Poolse vriend van de krant, die in zijn geboortestad, met meer dan
100,000 inwoners, bij veel evene­menten als deze aanwezig is geweest, zondag in
Erp is en al tijdens het evenement appt: ‘lk weet niet wat ik moet zeggen. Ik
ben sprakeloos. Ik heb nog nooit zoiets goeds gezien als Lost in Music. En dat
in een dorp met 5.000 in­woners. In de pauze heb ik een vriend van me proberen
te bellen. Hij geeft trompetles op verschillende scholen en leidt meerdere
fanfares. Ik had hem willen vertellen dat ik vandaag naar een andere muzikale
dimensie ben gebracht …’

Oké, misschien toch nog één min­puntje waar iedereen zich in zal kun­nen
vinden: we moeten zo lang wach­ten op de volgende editie …

Tekst Erpse Krant 30 november 2023, Jeroen Vissers

Compilatie video Lost in Music 2023 YouTube

Video Lost in Music 2023 Compleet YouTube

Video Lost in Music 2023 voor download

Uitgebreide fotoreportage Lost in Music 2023,
Studio Frank Verbruggen 

Midzomeravondconcert

Muziekvereniging OBK vierde midzomer op woensdag 26 juni 2024. Midzomer is traditioneel gezien de dag van de zonnewende: de dag dat de zon het langst aan de hemel staat. Maar de zon was overdag alom aanwezig.
Op het Hertogjanplein was een sfeervolle oranje hoek ingericht, speciaal voor dit OBK-evenement uitgeleend door de organisatoren van het Erpse EK-Oranjeplein.
Sandy Rombout zorgde voor de verbindende teksten tussen de orkesten.
Opleidingsorkest en opstapgroep Funtastic speelden om beurten met de jeugdslagwerkgroep Funtastic. Dirigenten Remco Spierings en Jop Schellekens hadden passende titels gezocht bij het thema. Een langzallieleven was er voor de jarige Luuk die dit weekend ook slaagde voor zijn examen A op trombone.
Daarna was het de beurt aan Project Laatbloeiers: een groep muzikanten die op latere leeftijd de uitdaging aanging een muziekinstrument te gaan bespelen. Onder leiding van Peter Spierings ging hen deze vuurdoop uitstekend af.
De slagwerkgroep onder leiding van dit keer Jop Schellekens wist de aandacht van het publiek vast te houden. Met een uitgebreid scala van instrumenten en wisselende spelers een lust voor oog en oor. Waarna het harmonieorkest onder leiding van Sef Pijpers de avond afrondde met passende titels en een vrolijk en enthousiast gezongen “Zo lang ik kan blijf ik hier spelen”.
Na afloop ruimden de muzikanten gezamenlijk de stoelen en tafels op, die geleend waren van Partycentrum Van Haandel.
Het bleef nog lang onrustig, daar in het Erpse centrum.

Foto’s: José van de Wijdeven, Paul van Antwerpen, Daniëlle Kruytzer, Lowie van der Heijden.

OBK’s festival voor solisten en kleine ensembles


Op zondagmiddag 23 juni vond het solistenfestival van Muziekverenging OBK plaats in de evenementenzaal van Ter Aa in Erp.
Er kwamen zo’n 22 optredens van solisten en kleine ensembles voorbij. Met uiteenlopende instrumenten, zoals marimba, bongo’s en temple blocks, snaredrum met cowbell en bassdrum. Maar ook trompet, fluit, trombone, saxofoon en klarinet waren vertegenwoordigd, evenals duo’s bastuba’s en celli.
Voorzitter Wern van Asseldonk opende het festival waarbij 32 muzikanten hadden beantwoord aan de oproep van de organiserende commissie.
Afsluiting van de middag vond plaats middels de uitreiking van de rapporten, oorkondes en prijzen.
Jurylid Djuri den Tuinder verwoordde de gedachten van de jury wat de optredens betreft.

Trompettist Mees ter Laak mocht de prijs voor de beste performance bij de blaasmuzikanten in ontvangst nemen.
Marimbaspeler Ward van der Heijden nam de prijs voor de beste slagwerker mee naar huis.
Het cello-duo Jori van den Akker en Jan Fransen veroverde de aanmoedigingsprijs.

In de jury hadden Sef Pijpers voor de blazers en strijkers en Djuri den Tuinder voor de slagwerkers plaatsgenomen.
Rini van den Elzen presenteerde de middag.
Leden van OBK’s slagwerkgroep zetten stoelen, lessenaars en slaginstrumenten klaar voor de optredenden.

Dank aan de organisatie: Commissie Solistenfestival met Anne Marie, Daniëlle, Desirée en Helma.

Foto’s: José van de Wijdeven

Geslaagd!

 Geslaagd voor Trombone, diploma A:
Luuk van de Wijdeven.

Namens Muziekvereniging OBK proficiat!

Succesvolle OBK Kracht uitvoering

Op woensdag 12 juni presenteerde de muziekopleiding van Muziekvereniging OBK Kracht de afsluiting van een scholenproject.
In de afgelopen weken bezochten muzikanten en docenten de scholen in Erp en Boerdonk. Teneinde de jeugd kennis te laten maken met muziekinstrumenten. Met natuurlijk de nadruk op slagwerk- en blaasinstrumenten.
In evenementencentrum Ter Aa lieten opleidingsorkest/opstapgroep Funtastic en jeugdslagwerkgroep Funtastic horen en zien wat zij zoal in hun mars hebben.
Onder de bezielende leiding van dirigenten/docenten Remco Spierings en Henk Schellekens werden kinderen op het podium uitgenodigd. Om samen met de Funtasticensembles muziek te maken; een kakafonie brak uit, maar de kids vonden het top! En enkele dapperen durfden de eerste stapjes te zetten om het orkest te dirigeren.
Een volle zaal genoot eveneens van de uitvoeringen, gezien het applaus na elk nummer.
Na afloop konden de kinderen gebruik maken van de mogelijkheid om muziekinstrumenten uit te proberen op de instrumentenmarkt en te kwissen. Een behoorlijk aantal enthousiasten schreef zich overigens in voor de gratis proeflessen! Hieruit blijkt het succes van alle inspanningen.

Met dank aan de dirigenten Remco en Henk, de docenten en muzikanten van OBK die de scholen bezochten én aan de opleidingscommissie, die achter de schermen veel werk verzette: Angela, Niels, Esther en Susanne.

Foto’s: José van de Wijdeven, Judith van den Acker, e.a.

Slagwerkgroep bij Avond4daagse

Gedurende de eerste week van juni vindt in Erp traditiegetrouw de Avondwandel4daagse plaats.
De slagwerkgroep van Muziekvereniging OBK verwelkomde de passerende wandelaars in het Molenpark met onderhoudende slagwerkmuziek.
De muzikanten ruilden er hun wekelijkse repetitie graag voor in!
Onder leiding van dirigent Henk Schellekens verrasten de drummende muzikanten het wandelpubliek met onverwachte klanken en beats.
En het mooie weer liet de passerende wandelaars even stilstaan om te luisteren.   

Foto’s: José van de Wijdeven, Jan van de Wijdeven

Voeg je koptekst hier toe

Funtastic uitwisselingsconcert met Volkel en Zijtaart

Op zondag 2 juni troffen elkaar in het Muziekhuis te Volkel een drietal opleidingsorkesten:
Opleidingsorkest Enjoy uit Volkel, het Opleidingsorkest van de Zijtaartse Fanfare St.Cecilia en ons eigen Opleidingsorkest Funtastic.
Het Volkelse orkest werd gedirigeerd door Jonie Pijpers. De beide andere orkesten stonden onder leiding van Remco Spierings.
Om beurten verzorgden de ensembles een deel van het biijzonder onderhoudende programma, waarbij ook titels werden uitgevoerd door de gezamenlijke orkesten.
En het programma was bijzonder veelzijdig. Zowel Jonie Pijpers als Remco Spierings namen de tijd om details van dat programma uit te leggen. Popnummers en de lancering van een raket kwamen voorbij. Het opstaporkest van Funtastic werd uitgebreid voorgesteld aan het pub
Voor zowel de toehoorders als de muzikanten was het een aangename activiteit, dit uitwisselingsconcert.